Detailed list of publications

Articles

Roos, A.-L., Bieg, M., Goetz, T., Frenzel, A.C., Taxer, J., Zeidner, M. (2015). Experiencing more mathematics anxiety than expected? – Contrasting trait and state anxiety in high achieving students. High Ability Studies. 26(2), 1-14. doi: 10.1080/13598139.2015.1095078

Bieg, M., Goetz, T., Wolter, I., & Hall, N.C. (2015) Gender stereotype endorsement differentially predicts girls' and boys' trait-state discrepancy in math anxiety. Frontiers in Psychology 6:1404. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01404

Goetz, T., Becker, E. S., Bieg, M., Keller, M. M., Frenzel, A. C., & Hall, N. C. (2015). The glass half empty: How emotional exhaustion affects the state-trait discrepancy in self-reports of teaching emotions. PLoS ONE 10(9): e0137441. doi:10.1371/journal.pone.0137441

Keller, M., Bieg, M., von Detten, S. (2015). Unterschiedlich interessiert – Heterogenität und Variabilität von Schülerinteressen im Fach Mathematik. Lehren und Lernen, 41(1), 10-15.

Bieg, M., Goetz, T., & Lipnevich, A. A. (2014). What students think they feel differs from what they really feel - Academic self-concept moderates the discrepancy between students’ trait and state emotional self-reports. PLoS ONE 9(3): e92563. doi: 10.1371/journal.pone.0092563

Bieg, M., Goetz, T., & Hubbard, K. (2013). Can I master it and does it matter? An intraindividual analysis on control-value antecedents of trait and state academic emotions. Learning and Individual Differences, 28, pp. 102-108. doi: 10.1016/j.lindif.2013.09.006

Goetz, T., Bieg, M., Lüdtke, O., Pekrun, R., & Hall, N. C. (2013). Do girls really experience more anxiety in mathematics? Psychological Science, 24(10), 2079-2087. doi: 10.1177/0956797613486989

Bieg, M., Ross, T., Hoffmann, K., & Fontao, M. I. (2011). Prozess-Untersuchung einer Gruppenpsychotherapie mit forensischen Suchtpatienten mit besonderer Fokussierung der Sprachebene. Zeitschrift für Forensische Psychiatrie und Psychotherapie, 18(1), 58-74. 

Booksections

Goetz, T., Bieg, M., & Hall, N. C. (in press). Assessing academic emotions via the experience sampling method. In P. Schutz & M. Zembylas (Eds.), Methodological advances in research on emotion in education. New York: Springer.

Goetz, T. & Bieg, M. (in press). Academic emotions and their regulation via emotional intelligence. In A.A. Lipnevich, F. Preckel, & R.D. Roberts (Eds.), Psychosocial skills and school systems in the twenty-first century: Theory research, and applications. Springer, New York.

Götz, T. & Bieg, M. (2015). Zur Bedeutung von Lernstrategien im Studium. In D. Miller (Hrsg.), Gerüstet für das Studium? Bern: hep.

Götz, T. & Bieg, M. (2015). Zur Interpretation der LIST-Werte. In D. Miller (Hrsg.), Gerüstet für das Studium? Bern: hep.

Invited Presentations

Geschlechterunterschiede in der Mathematikangst – Eine Frage der Erhebungsmethode (12. Februar 2014). Eingeladener Vortrag im Rahmen der Veranstaltung Gender in Progress an der Universität Konstanz

Trait- und State-Emotionen im Lern- und Leistungskontext – Zwei Seiten einer Medaille? (16. Januar 2014). Eingeladener Vortrag im Rahmen des Kolloquiums des Lehrstuhls für Psychologie (Prof. Dr. Markus Dresel) an der Universität Augsburg

Girls’Anxiety in Mathematics – Just a Myth? (5. November 2013). Eingeladener Vortrag im Rahmen des Forums „Women in Mathematics“ an der Universität Konstanz

What Students Think They Feel is Different from What They Really Feel – A Research Project on Trait and State Academic Emotions (9. April 2013). Eingeladener Vortrag im Seminar bei Dr. Rachel Ebner am Graduate Center der City University New York

Conference Papers

Bieg, M., Goetz, T., Wolter, I., & Hall, N.C. (2015, September). Die Bedeutung geschlechtsstereotyper Überzeugungen für Geschlechterunterschiede in der Mathematikangst. Paper presented at the 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Kassel.

Bieg, M., Goetz, T., & Hall, N. C. (2015, August). Gender differences in math anxiety: The mediating role of self-concept and belief in gender stereotypes. Paper presented at the conference of the European Association for Research on Learning and Instruction, Limassol, Cyprus.

Bieg, M., Goetz, T., & Hubbard, K. (2014, July). Can I master it and does it matter? An intraindividual analysis on control-value antecedents of positive and negative academic emotions. Paper presented at the International Congress of Applied Psychology, Paris.

Bieg, M., Goetz, T., & Keller, M. M. (2014, März). Auf die Freude kommt es an! Die Rolle von Trait- und State-Emotionen bei der Vorhersage von Berufswahlintention in Mathematik. Paper presented at the annual meeting of the Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Frankfurt (Main).

Hubbard, K., Sverdlik, A., Bieg, M., & Hall, N. C. (2014, August). Narcissism, high self-esteem, and attributional retraining: A risky combination? Poster to be presented at the American Psychological Association Annual Convention, Washington, D. C.

Götz, T., & Bieg, M. (2013, Oktober). Haben Mädchen tatsächlich mehr Angst vor Mathe? Eingeladener Vortrag an der Universität Wien; Fakultät für Psychologie; Institut für Angewandte Psychologie: Arbeit, Bildung, Wirtschaft (Vortragsreihe „Genderforschung“), Wien, Österreich.

Bieg, M., Götz, T., Lüdtke, O., Pekrun,R. & Hall, N.C. (2013, September). Geschlechtsunterschiede in Mathematik – Mädchen denken nur sie hätten mehr Angst. Paper presented at the 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim.

Bieg, M., Goetz, T., Lüdtke, O., Pekrun, R., & Hall, N. C. (2013, April). The gender gap in math anxiety: Contradictory findings from trait vs. state assessments. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Reserach Association 2013, San Francisco, CA.

Hubbard, K., Sverdlik, A., Bieg, M., & Hall, N. C. (2013, April). Attributional retraining and self-esteem: Investigating iatrogenic effects of an online intervention. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Reserach Association 2013, San Francisco, CA.

Maymon, R., Sverdlik, A., Bieg, M., Hall, N. C., & Azevedo, R. (2013, April). Academic computing and gender: Differential effects on attributions and emotions in college students. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Reserach Association 2013, San Francisco, CA.

Bieg, M., Götz, T., & Lipnevich, A. A. (2012, September). Wenn du denkst du fühlst, dann denkst du nur du fühlst - Der Einfluss des akademischen Selbstkonzepts auf die Diskrepanz von trait- und state-basierten Emotionseinschätzungen. Posterbeitrag beim 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld.

Bieg, M., Goetz, T., & Lipnevich, A. A. (2012, July). What students think they feel is different from what they really feel. Posterbeitrag beim 30. International Congress of Psychology 2012, Cape Town.

Goetz, T., Bieg, M., & Hall, N. C. (2012, July). Do girls really experience more math anxiety than boys? Konferenzbeitrag beim 30. International Congress of Psychology 2012, Cape Town.

Bieg, M., Goetz, T., Hubbard, K., & Keller, M. (2012, April). Control and Value as Antecedents of State-based and Trait-based Achievement Emotions. Posterbeitrag bei der AERA 2012 conference, Vancouver.

Bieg, M., Keller, M., & Götz, T. (2011, September). Antezedenzien von State-Emotionen im Lern- und Leistungskontext. Konferenzbeitrag bei der 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der DGPs, Erfurt.

Goldbeck, L., & Bieg, M. (2009, March). Lebensqualität von kinder- und jugendpsychiatrischen Ambulanzpatienten. Konferenzbeitrag beim 31. DGKJP Kongress, Hamburg.